Mindful eten: tips voor de feestdagen

Voor mensen met een eetstoornis als anorexia, boulimia of orthorexia is kerst een kwelling. Alleen al de gedachte aan al die hoogcalorische lekkernijen, leidt tot angst. Je kunt het je vast voorstellen: de feestdagen waren voor mij 12 jaar geleden absoluut geen pretje.

Tijdens en na mijn herstel heb ik veel met mensen gepraat over de feestdagen. Hoewel mijn gedachtes natuurlijk extremer waren werd het snel duidelijk dat veel mensen met universele gevoelens worstelden aangaande de feestdagen. Het samenzijn wordt vaak nog wel gewaardeerd, maar het vele eten en de verplichtingen… daar zitten veel mensen niet op te wachten.

Ook blijken er behoorlijk wat mannen en vrouwen te zijn die zich bezighouden met de zogenaamde “kerstkilo’s”. Over het woord “kerstkilo’s” kan ik trouwens al enorm uitweiden. Want die bestaan natuurlijk helemaal niet. Maar goed. Dat geheel terzijde. En masse roepen we uit: “in januari gaan de kilo’s er wel af.” Starten we met onze goede voornemens bij de sportschool. De welzijnsindustrie vaart er wel bij.

Het kan makkelijker. Zonder sportschool en ander gedoe. Alle veranderingen beginnen bij jezelf. Dus bij deze een paar tips voor de feestdagen. Doe er je voordeel mee!

  1. Weet jij zeker dat je in december kilo’s aan gaat komen, waarna je in januari weer op dieet zult moeten? Dan is de kans groot dat dat ook gebeurt. Je bent dan in de ban van ‘dieet denken’/ ‘zwart-witdenken’: laveren tussen je inhouden en je laten gaan. December is niet de enige maand waarin je lekker kunt eten, pepernoten liggen al vanaf augustus in de winkel en dat hele lekkere toetje kun je best op een ander tijdstip nog eens maken.

Eet met de overtuiging dat je altijd kunt genieten van lekker eten. Dan verdwijnt de drang om je in december te buiten te gaan, en wordt gematigd eten makkelijker.

  1. Ben jij gevoelig voor te veel eten omdat anderen het ook doen, omdat er zoveel lekkers voor je neus staat, omdat je de kok niet voor het hoofd wil stoten? Denk vooraf na over hoe je hiermee omgaat. Het is niet ongewoon om beleefd een gang af te slaan of vooraf aan te geven wat je wel en liever niet eet. Zorg dat het eten wat jouw triggert om jezelf te buiten te gaan niet voor je neus staat. Als je echt last hebt van een eetbuistoornis en je hebt iemand die je in vertrouwen kunt nemen, deel het en vraag of mensen je helpen.
  1. Eet je vaak tijdens een feestelijk diner zo veel, dat je je daarna te vol voelt? Dit is voor veel mensen moeilijk. Kijk of het je lukt om wat bewuster om te gaan met eten. Schep bijvoorbeeld kleinere porties op. Sla een gang over. Neem een pauze. Check bij jezelf hoe groot je honger echt nog is en waar je nog zin in hebt. Voor de echte mindfulness eters onder ons: kijk of het lukt om langzaam en bewust te eten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je eten echt te proeven, bewust te kauwen, of te ruiken. Stil te staan bij de structuur, of echt even de tijd te nemen om te kijken of je de ingrediënten kunt proeven.

Geef jezelf de kans om op tijd de signalen van je lichaam op te vangen dat je genoeg hebt gegeten. Je eet minder, geniet meer en gebruikt jezelf niet als prullenbak.

  1. Bang om te veel te eten tijdens de decemberdagen? Focus op andere zaken. Als je erg creatief bent: zorg voor de versiering, een mooie ruimte. Hou je erg van muziek? Focus je dan op de muziek tijdens het eten, zorg voor een mooie muzieklijst, wellicht met een mooi verhaal / herinnering erbij. Hou jij ervan om je mooi te kleden? Besteed hier extra aandacht aan! Hou jij van bewegen? Organiseer een mooie wandeling na het eten! Of als jij de spelletjes freak van de familie bent: zorg voor een leuk spel.

Haal de focus van het eten af en focus op de mooie andere dingen: het fijne gezelschap, de mooie verlichting. Kijk om je heen en zie wat je wel vreugde brengt. Zo wordt eten vanzelf minder belangrijk.

  1. Jij bent genoeg. Eten: er is genoeg. Jij bent genoeg. Voor de mensen die van je houden is het feit dat jij er gewoon bent meer dan genoeg. Met een kilo meer of minder. Een steenpuist. Stinkende oksels of plakkend haar. Merci, dat jij er bent. Heerlijke cliché reclame. Maar wel ontzettend waar.

Ik wens je mooie decemberdagen.

Geen reactie's

Geef een reactie