Stoppen met drinken?

Als je geworsteld hebt met drank, op wat voor manier dan ook. Je relatie met alcohol meerdere keren bevraagd hebt. Of jezelf wellicht afvraagt of je een tijdje zou moeten stoppen of misschien helemaal. Dan kan ik je een ding zeggen: ja, dat is spannend.  

Het goede nieuws? Wat er aan de andere kant van de angst te wachten staat als je een tijdje stopt met drinken is ronduit het beste wat je kan overkomen. De moeilijkste stap is het maken van de beslissing.

Als je op dit moment twijfelt om de stap te nemen breng ik graag de drie meest voorkomende angsten voor je in kaart. Met tips en tools om deze angsten te overwinnen en daaraan voorbij te gaan.

Let op: dit stuk is lang en uitgebreid. Het is bedoeld om je te helpen navigeren langs de meest basale angsten die er wellicht voor zorgen dat je niet stopt met drinken of die ervoor zorgen dat je een tijdje nuchter niet wil ontdekken. Gemiddelde leestijd: 10 minuten.

Angst 1: Je bent bang dat je wellicht een probleem hebt. Maar je weet het niet zeker.

Waarschijnlijk zit je gevangen in zwart-witte gedachtepatronen. Gefocust op het feit of je nu wel of niet een alcoholist bent. Vaak spenderen we hier te veel tijd: ons druk maken over een probleem wat we mogelijk wel of niet hebben, terwijl het probleem erger wordt. In de tijd dat ik boulimia had, heeft dit ‘zoeken’ me zeker een half jaar gekost. Heb ik wel of niet een eetprobleem? Ik struinde internet af op zoek naar informatie. Vergeleek mezelf met vrienden en vroeg me af: is er nu wel of niet iets mis met mij?

Tip 1: Stop hiermee. NU. En vergelijk jezelf al helemaal niet met anderen.
Wat wel? Vraag jezelf eens af of jij jouw volle potentieel leeft en of alcohol daarbinnen een belemmering voor je is. Elke keer dat je weer in de vergelijking of analyse schiet, stel je jezelf maar één vraag: “staat alcohol me in de weg bij het leven (en de dromen) die ik heb voor mezelf?” Dat is alles wat je moet weten. Je transformeert je analyse naar een doelgerichte vraag. Van waaruit je weet wat goed voor je is. Het gaat voorbij het frame: alcoholist of geen alcoholist. Het doet er immers niet toe. 

Tip 2: Doe een future-self meditatie.
Een van mijn meest favoriete tools die ik gebruik in mijn coachings en coachingsgesprekken: een future-self meditation. Waarbij je inzicht krijgt in waar je naar toe wil gaan en wat jou in het hier en nu belemmert.  Recent hield ik deze “future-self meditatie” nog bij een training van 15 life coaches. Het is een krachtige tool die tot inzicht leidt, op allerlei gebieden. Het geeft je een richting waarin je wil gaan en wie je wil zijn in dit leven. En dat is meestal niet degene die wekelijks nog tot 04.00 uur aan de tap hangt… let’s be honest.

Angst 2: Je hebt een haat liefde verhouding met alcohol

Vele (ex) drinkers in mijn netwerk hebben hier last van. Alcohol is lekker. Leuk. Maakt je losser. Gezelliger. Loslippiger. Je eerste date wordt makkelijker. Het feestje waar je toch al niet zo’n zin in had is makkelijker te verduren. Als je er meer last van hebt probeer je wellicht je alcoholgebruik nog een beetje te wringen tot een acceptabele vorm. Je limiteert jezelf tot de weekenden. En de donderdagavond. Je mixt je drankjes met wat extra spa rood. En probeert te spelen met de regels.

In de tijd dat ik zelf worstelde met een eetstoornis en voor mezelf nog niet echt toegaf dat ik een probleem had,  lijnde ik me doordeweeks suf en deed ik in het weekend “normaal met familie en vrienden mee.” Zo zie je:  spelen met regels kan op veel manieren. It jus’t doesn’t work.

Je zoekt naar een manier om controle te nemen. Over jezelf. Het leven. En guess what? Dat is er niet. Je hebt alleen invloed op hoe je hier zelf mee omgaat. Dus wees eerlijk naar jezelf.

Tip 1:  Fantastische oefening.

  1. Doe de cirkel oefening. Neem een wit papier. Teken jezelf in het midden. Zet daar een cirkel omheen. In die cirkel zet je alles wat er op dit moment in jouw leven speelt: “the good and the bad.” Je haat liefde verhouding met alcohol (of wellicht sport / eten / drugs / werk). Je mooie kleding. Het feit dat je je hardloop training goed volhoudt. Je fijne vrienden. Wat er nu speelt. Wees compleet eerlijk naar jezelf.
  2. Zet om de cirkel, weer een cirkel. Schrijf erin waar je allemaal bang voor bent. Inclusief: de angst om vrienden te verliezen, je diepste angsten onder ogen te komen, eerlijk te zijn, werken aan je relatie, saaie netwerkborrels, controle loslaten, nooit meer biertjes op het terras. Wat het ook is, schrijf het op.
  3. Zet een derde cirkel hierbuiten. In deze cirkel schrijf je alles waar je van droomt. Bij mij stond daar ooit: een eigen bedrijf starten wat een meer open visie over angst, dwang en verslaving geeft. Wakker worden met een gevoel van zingeving. Een klein huisje. Aandacht voor mezelf. Meditatie. En gewoon simpelweg gelukkig zijn. Guess what? I did it!
  4. Neem nu je pen en teken een lijn vanuit jezelf naar de buitenste ring. Gefeliciteerd, dit is het pad! Je kunt niet de dingen realiseren waar je van droomt zonder los te laten, op te offeren en door je angsten heen te gaan. Het idee dat je jezelf af en toe compleet kwijtraakt in de chaos: verwelkom het. Je moet bereid zijn de kust achter je te laten, om naar een nieuwe horizon te zwemmen.

Mijn voorbeeld:

Tip 2: Maak het niet voor altijd. Geef het een kans.

Even stoppen met alcohol? Dat kan tijdens mijn 40 dagen challenge. Ervaar hoe het is. Je kunt daarna gewoon weer starten met drinken. Als je dat nog wil tenminste!

Angst 3: Je bent bang om het te proberen en om te falen. Je bent bang dat het je niet gaat lukken.

So what? Waarom is dat zo’n probleem? Hele volksstammen vallen kilo’s af met complete sonja bakker diëten om vervolgens binnen een half jaar weer alle kilo’s aan te komen. Als we een tijdje “vegan” of “lactosevrij” gaan is het geen probleem. Waarom is dat met alcohol wel een probleem? Waarom vinden we het met alcohol ineens moeilijker?

Hierom. 

Ergens hebben we een maatschappelijk stigma ontwikkeld dat je nou eenmaal tot de categorie behoort: “zij die wel kunnen stoppen.” En “zij die niet kunnen stoppen.” En als het je dan niet lukt, leeft ergens de gedachten dat je heimelijk hebt gefaald. Er heerst een soort schaamte of taboe.

Als je het mij vraagt: vage shit. Het is allemaal gewoon een ervaring. Als je eens wil ervaren hoe het is om niet te drinken: gewoon doen. En laat dat dan ook je motivatie zijn!

Laatste tip: “So what” en “Fuck it.”

Fouten maken mag. Je zit in een veranderingsproces. Je hebt niet leren fietsen, zonder te vallen. Zo gaat het ook op weg naar een nuchter leven. Wees mild en lief voor jezelf. Het gaat er niet om dat je faalt. Het gaat erom dat je steeds opnieuw begint.

Dus……Fuck it:  Angst is het beste wat er is. Ik zweer het. Bij angst kruipen veel mensen terug. Ga er doorheen.  Je zit op een goed spoor. Verandering is niet makkelijk. En vaak voor mensen om je heen niet altijd te begrijpen. So what. Begrijp jezelf. Weet waarom je dit doet (focus), waar je vandaan komt (oorzaak), waar je last van hebt (symptomen) en wat het je brengt (verlangen).

En… vergeet niet te genieten van het proces! Begin maken? Morgen start de 40 dagen zonder alcohol challenge!

Doe jij mee?

Geen reactie's

Geef een reactie